La concursul desfăşurat în luna octombrie au participat şase specialişti, arhitecţi renumiţi şi experţi în design şi proiectare, iar în final câştigător a fost desemnat proiectul prezentat de către Corvin Cristian Studio.

"Compania Watto, start-up românesc, ce are ca obiectiv să dezvolte o reţea de "benzinării" 100% electrice, atât în România, cât şi în Europa Centrală şi de Est, a finalizat recent concursul naţional de idei pentru definirea conceptului. Staţiile Watto vor putea încărca în mai puţin de 10-12 minute 80% din baterie şi vor putea alimenta atât maşinile electrice personale, cât şi pe cele mari, comerciale. Nu în ultimul rând, reţeaua Watto va fi dezvoltată, încă de la început, avându-se în vedere nevoile viitoarelor maşini autonome", menţionează compania.

Conform estimărilor, în prima parte a anului viitor, start-up-ul are în plan să obţină o nouă finanţare pentru construcţia staţiilor prototip.

Watto este unul dintre start-up-urile cu mare potenţial, care au atras, în acest an, o primă finanţare, din partea fondului de investiţii Early Game Ventures. Acesta a anunţat, în iunie, o investiţie de tip pre-seed, în business-ul Watto.

Încărcarea rapidă a mașinilor electrice, provocarea viitorului

În luna octombrie, și cercetătorii de la Penn State University din Statele Unite au anunțat că au dezvoltat o baterie ce poate fi reîncărcată în doar zece minute.

Încărcarea rapidă a vehiculelor electrice este considerată esenţială pentru creşterea popularităţii lor, astfel încât şoferii să se poată opri la o staţie şi să îşi încarce complet maşina în timp ce îşi cumpără o cafea sau utilizează toaleta.

Totodată, aceasta ar înlătura ''anxietatea'' determinată de temerea şoferilor că maşina lor ar putea rămâne fără energie înainte de a ajunge la destinaţie, într-o călătorie lungă.

Însă încărcarea rapidă a bateriilor litiu-ion poate degrada bateriile, susţin cercetătorii de la Penn State University din Statele Unite. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că fluxul de particule de litiu, numiţi ioni, care circulă de la un electrod la altul pentru a încărca unitatea şi a menţine energia necesară pentru utilizare, este perturbat în cazul încărcării rapide la temperaturi reduse.

Astfel, în loc ca ionii de litiu să fie depozitaţi fără probleme în anod, aceştia se scurg către suprafaţă, reducând capacitatea bateriei şi făcând-o potenţial nesigură, scrie Agerpres. Încărcarea la temperaturi mai mari evită această problemă, însă şi perioadele lungi cu temperatură ridicată degradează bateriile, au indicat cercetătorii.

Ei au descoperit recent că aceste probleme ar putea fi evitate în cazul în care bateriile s-ar încălzi la 60 de grade Celsius timp de doar zece minute şi apoi s-ar răci rapid revenind la temperatura ambientală.

Bateria concepută se autoîncălzeşte cu ajutorul unei folii subţiri de nichel care creează un circuit electric ce se încălzeşte în mai puţin de 30 de secunde pentru a ridica temperatura din interiorul bateriei. Răcirea rapidă necesară după încărcarea bateriei se va face folosind sistemul de răcire proiectat în maşină.

Studiul, publicat în jurnalul ştiinţific Joule, a demonstrat că acest sistem ar putea încărca complet un vehicul electric în zece minute, iar bateria poate fi realimentată de numeroase ori.

''Am demonstrat că putem încărca un vehicul electric în zece minute pentru o distanţă de 200 până la 300 de mile (322-482 kilometri) şi putem face acest lucru menţinând 2.500 de cicluri de încărcare, sau echivalentul a jumătate de milion de mile parcurse'', a explicat Chao-Yang Wang, profesor la Penn State University. ''Tendinţa de 10 minute este pentru viitor şi este esenţială pentru adoptarea vehiculelor electrice'', a adăugat cercetătorul.