Țara scandinavă vrea ca, până în 2030, să înlocuiască toate mașinile pe benzină și motorină cu mașini electrice, a anunțat premierul Stefan Löfven.

Scandinavia este regiunea din Europa care are cele mai ambițioase planuri în acest sens. Norvegia a anunțat că va elimina mașinile pe benzină și motorină până în 2025, în timp ce Danemarca țintește același an ca și Suedia, adică 2030.

Lucrurile au început deja să se miște, pentru a transforma zona scandinavă într-o regiune “verde”, cât mai puțin poluată.

Aproape o treime dintre maşinile noi vândute anul trecut în Norvegia au fost vehicule pur electrice, un nou nivel record, în condiţiile în care statul nordic se pregăteşte să renunţe la vânzarea maşinilor pe benzină şi motorină în următorii șase ani.

Pentru reducerea poluării şi a emisiilor de carbon, Norvegia a introdus scutiri masive de taxe, iar utilizarea staţiilor de încărcare şi parcările din centrul oraşelor sunt gratuite, în timp ce liniile pentru autobuze pot fi folosite de maşinile electrice. Consecința a fost că maşinile electrice au reprezentat anul trecut 31,2% din totalul înmatriculărilor noi, de la 20,8% în 2017, şi doar 5,5% în 2013.

Tot mai multe state europene, între care Germania, Franțași Italia, au anunțat că vor să elimine mașinile pe benzină și motorină, fie prin subvenții oferite pentru achiziționearea de mașini electrice, fie prin interzicerea lor în marile orașe.

Decizia eliminării mașinilor dotate cu motoare cu combustie internă vine după scandalul gigant al manipulării emisiilor poluante, izbucnit la Volkswagen, dar care s-a întins și la alți producători auto. În acest context, autoritățile europene au introdus condiții mult mai stricte pentru eliminarea plouării, măsuri care fac foarte costisitoare producția de mașini tradiționale.

Astfel, Parlamentul European a introdus o serie de reglementări dure în ceea ce privește motoarele diesel, cu scopul de a preveni repetarea unui scandal al emisiilor poluante similar celui de la Volkswagen. În aceste condiții, comisarul european pentru Industrie, Elzbieta Bienkowska, a declarat că motoarele diesel vor dispărea de pe piață mult mai repede decât era de așteptat.

Europarlamentarii au votat în majoritate în favoarea proiectului, care va întări supervizarea UE și care va permite Bruxellesului să aplice amenzi de până la 30.000 de euro pentru fiecare vehicul care nu îndeplinește standardele impuse de lege.

Potrivit noii legi, producătorii de mașini nu vor mai putea să plătească direct agențiile de testare, care își vor păstra astfel integritatea. Statele membre vor trebui să finanțeze centre de testare a emisiilor poluante, care vor fi independente și care vor certifica emisiile pentru producătorii auto.

Totodată, autoritățile de la Bruxelles primesc mai multă putere în ceea ce privește verificarea mașinilor și aplicarea de amenzi, în timp ce autoritățile naționale vor putea să verifice fiecare decizie. Amenzile aplicate de autoritățile de reglementare din UE vor fi folosite pentru a-i despăgubi pe proprietarii de mașini și pentru protecția mediului.