"Aproape 60% dintre directorii financiari sunt preocupaţi de posibilitatea apariţiei unui nou val al pandemiei, dar în egală măsură îşi fac planuri pentru refacerea sau îmbunătăţirea fluxurilor de venituri afectate de criză", arată cea mai recentă ediţie a sondajului global PwC COVID-19 CFO Pulse.

Astfel, 63% dintre ei au în vedere produse şi servicii noi sau îmbunătăţite pentru ameliorarea veniturilor şi subliniază rolul principal al inovaţiei în acest proces. 48% intenţionează să schimbe strategia de preţuri, fie prin scumpiri, ieftiniri sau noi condiţii de plată şi 36% să exploreze strategii alternative de distribuţie, cum ar fi trecerea la vânzare sau livrare virtuală a serviciilor.

”Majoritatea companiilor au depăşit etapa de răspuns imediat la criză, au înţeles că virusul va rămâne o ameninţare pentru o lungă perioadă şi au început să îşi adapteze strategiile la noile condiţii de piaţă ca să obţină o recuperare financiară cât mai rapidă. Pentru a genera venituri în contextul schimbat de criză, companiile au nevoie de servicii şi produse care să răspundă noilor realităţi. Prin urmare, creativitatea şi inovaţia vor fi factori determinanţi în cursa pentru relansarea activităţilor economice”, a declarat Ionuţ Simion, country managing partner PwC România.

Principala preocupare pentru majoritatea (60%) directorilor financiari vizează efectele unei crize economice globale şi posibila apariţie a unui nou val de infectări.

Mai mult de jumătate (53%) se aşteaptă la o scădere a veniturilor şi / sau a profiturilor de până la 25% ca urmare a crizei. Pentru a reface fluxurile de venituri, 63% planifică modificări ale ofertei de produse sau servicii.

Companiile adoptă noi moduri de lucru, 52% raportând că intenţionează să facă din munca la distanţă o opţiune permanentă pentru rolurile care o permit, iar 52% vor să îmbunătăţească experienţa de lucru la distanţă.

Directorii financiari s-au arătat mai puţin îngrijoraţi de întreruperile lanţurilor de aprovizionare (17%) şi de capacitatea de a gestiona eficient munca la distanţă (16%), în condiţiile în care majoritatea companiilor au depăşit cu succes aceste aspecte.

Astfel, dacă în urmă cu două luni, aproape jumătate (45%) dintre directorii financiari estimau reducerea productivităţii din cauza lipsei capacităţilor de lucru la distanţă, conform actualului sondaj, doar 26% anticipează pierdere de productivitate în luna următoare.

În prezent, doar 4% dintre directorii financiari afirmă că este încă dificil de evaluat impactul crizei. În aceste condiţii, 81% dintre ei continuă să se concentreze pe reducerea costurilor ca principală măsură de atenuare a efectelor crizei, iar mai mult de jumătate (56%) au în vedere amânarea sau anularea investiţiilor planificate.

Investiţiile Capex reprezintă cea mai probabilă sursă de amânare sau reducere a cheltuielilor, arată 82% dintre directorii financiari, în vreme ce 47% vor reduce cheltuielile operaţionale, iar 40% costurile cu forţa de muncă.

Cea de-a cincea ediţie a sondajului Global Covid-19 CFO Pulse a fost publicată în data de 15 iunie şi a fost realizată în prima săptămână a lunii iunie în rândul a 989 de directori financiari din 23 de ţări şi teritorii: Africa Centrală şi de Sud, Brazilia, Caraibe, China/Hong Kong, Cipru, Danemarca, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda, Japonia, Lituania, Malaezia, Mexic, Orientul Mijlociu, Olanda, Portugalia, Singapore, Suedia, Thailanda, Turcia, SUA şi Vietnam.

 PwC este o reţea de firme prezentă în 158 de ţări cu mai mult de 276.000 de profesionişti ce oferă servicii în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.