În următorii 13 ani proiectul ar urma să atragă investiţii de 22 de miliarde de lire turceşti (3,7 miliarde de dolari) şi va beneficia de sprijin din partea statului, prin reduceri de taxe şi înfiinţarea unei facilităţi de producţiei într-un mare hub auto, oraşul Bursa din nord-vestul ţării.

Până în 2021, la noua facilitate va fi lansată o maşină care va fi fabricată integral în Turcia. Aici vor fi lucra 4.000 de muncitori şi vor fi produse cinci modele. Guvernul de la Ankara a garantat că va cumpăra 30.000 de vehicule până în 2035.

Turcia exportă masiv în Europa automobile produse de giganţii din industria auto globală, inclusiv Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota şi Hyundai, potrivit Agerpres.

De acest proiect se va ocupa consorţiul Turkey's Automobile Initiative Group (TOGG), înfiinţat în 2018 de cinci grupuri industriale: Anadolu Group, BMC, Kok Group, Turkcell şi Zorlu Holding. Şeful consorţiului este fostul director al Bosch, Gurcan Karakas.

Primul pas spre acest proiect gigant a fost făcut vineri seara, când președintele Recep Erdogan a prezentat prima mașină electrică construită sută la sută în Turcia, care urmează să intre producție în 2022, în orașul Gebze, din nord-vestul țării.

Fabrica va construi două modele electrice – un SUV și un sedan, ambele electrice. SUV-ul va veni în două variante de motorizare, respectiv 200 și 400 de cai putere, a anunțat Gürcan Karakaş, CEO al Automobile Joint Venture Group (TOGG).

Motorul de 400 de cai putere va atinge 100 km/oră în 48 secunde, va avea o autonomie de 500 km, iar bateriile, care vor fi produse tot în Turcia, se vor încărca în proporție de 80% în mai puțin de 30 de minute. Erdogan a accentuat că mașina nu va polua, fiind dotată cu o tehnologie cu zero emisii poluante.

În octombrie, un purtător de cuvânt al Volkswagen AG anunţase amânarea deciziei privind construirea unei fabrici în Turcia de către grupul auto german, pe fondul criticilor internaţionale la adresa operaţiunilor militare derulate de Ankara în Siria şi al temerilor legate de efectele potenţiale asupra imaginii VW.

Volkswagen analizase mai multe posibile locaţii pentru noua sa fabrică din Europa de Est, inclusiv România, Serbia şi Bulgaria, dar până la urmă grupul german a optat pentru Turcia. În Manisa, la 40 km de oraşul Izmir, ar urma să se construiască o uzină cu o capacitate anuală de producţie de 300.000 de vehicule. Aici vor fi fabricate modelele Passat şi Skoda Superb, începând din 2022.