Ca sa verificam seriozitatea unei inspectii tehnice periodice intram intr-un service autorizat de Registrul Auto Roman. Incercam sa vedem daca putem obtine viza pentru o masina aflata la peste 2.000 kilometri distanta. Este o practica absolut ilegala, dar nu imposibila pentru o suma consistenta, ne explica inspectorul.

"- Mai jos de 400 de euro nu pot.

- Cat?

- Mai jos de 400 de euro nu pot sa va ajut. Va dau numarul de telefon si ma sunati maine.

-Daca ziceti un 400. Un 300 de euro?

-E prea... Sunt cel putin 400 de euro."

Dupa negociere, primim si cateva indicatii. Ca sa declare masina functionala, inspectorul nu are nevoie sa o vada nici macar in poze.

"- Si ce trebuie sa fac? Sa va aduc vreo poza ceva?
- Cartea, talonul si buletinul dvs.
- Si vreo poza cu masina?
- Nu, vedem noi ce facem. Ne trebuie un numar, dar vedem noi, ne descurcam."

Ramane sa stabilim prin telefon ziua asa-zisei inspectii. Asa ca revenim cu un telefon, inclusiv pentru a-l anunta pe inspector ca a fost filmat cu o camera ascunsa.

"- Veniti maine pe la 11 si rezolvam.
 - Stiti ca dumneavoastra comiteti o ilegalitate?
 - Nu.
 - Faceti ITP fara sa vedeti masina.
 - Nu este adevarat.
 - Am inregistrat totul cu o camera ascunsa."

Autoritatile recunosc ca sistemul are grave probleme. "Este foarte greu de gasit dovezi obective. Ne-am bucura foarte tare sa le avem. De aceea am si implementat aceasta monitorizare a statiilor si avem si control pentru a incerca sa eliminam cat mai mult aceste incercari de evaziune", spune Flavius Campeanu, director tehnic in cadrul RAR.

"Acest program rezolva o parte din neregulile din sistem, dar nu rezolva reaua intentie a unor functionari de-acolo", declara Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.

Intr-un asemenea caz, Registrul Auto Roman poate suspenda activitatea service-ului, asa cum s-a intamplat anul trecut cu 25 de ateliere auto. In 2011, 20 de unitati au fost inchise, pentru aceleasi nereguli.