Producătorii auto au lansat tot mai multe vehicule ecologice și o așa-numită „mașină zburătoare” a devenit legală în Europa.

Un model futurist produs de Mercedes-Benz a fost inspirat de filmul SF “Avatar”, iar în proiectarea lui s-a implicat şi regizorul James Cameron.

Prototipul, botezat “AVTR”, a fost prezentat în ianuarie la salonul de tehnologie CES 2020, care a avut loc în Las Vegas, iar compania producătoare spune că l-a creat astfel încât să fie cât mai prietenos cu mediul.

Autoturismul este alimentat de o baterie complet reciclabilă, care se bazează pe celule organice şi nu mai are nevoie de substanţe periculoase cum ar fi nichelul sau cobaltul.

Ola Kallenius, CEO Daimler AG: “Imaginaţi-vă o maşină care oferă o experienţă cu totul nouă şi care combină o filosofie a designului interior şi exterior cu o abordare completă care conectează pasagerii cu mediul înconjurător.”

La acelaşi salon de tehnologie, compania japoneză Sony a surprins pe toată lumea cu un prototip de maşină electrică, despre care susţine că va revoluţiona şi condusul şi divertismentul.

Kenichiro Yoshida, CEO Sony: “Sunt 33 de senzori care monitorizează exteriorul şi interiorul autoturismului.”

În februarie, epidemia de coronavirus era abia la început în Europa. La salonul auto din Amsterdam, producătorul japonez de autoturisme a prezentat generaţia a doua, a modelului alimentat cu celule de hidrogen.

Vincent Dewaersegger, director de comunicare Toyota: “Poate să parcurgă 650 de kilometri cu un singur rezervor. Şi să nu uităm, durează 5 minute să alimentăm până la 100%, ceea ce e foarte bine.”

Tot în februarie a avut loc, în India, AutoExpo 2020, cel mai mare salon auto din regiune. Zeci de mii de vizitatori i-au trecut pragul, deşi unii dintre marii producători auto au lipsit. Autoturismele de teren au fost atunci la mare căutare, dar lucrurile s-au schimbat drastic în lunile imediat următoare, când vânzările au scăzut cu peste 16%.

Manohar Bhat, director vânzări Kia India: “Cererea a scăzut în primul rând din cauza situaţiei economice. Din cauza creşterii PIB, ceea ce i-a făcut pe clienţi să nu fie prea încântaţi să să mai cumpere lucruri.”

Orașul din Europa care a interzis accesul mașinilor în centru

2020 nu a însemnat doar modele noi de autoturisme. În Belgia, oraşul Ghent a adoptat un set de măsuri ecologice şi a eliminat traficul auto din centrul vechi, o zonă cu aproape 120.000 de locuitori. Ca să facă asta, autorităţile locale au redirecţionat complet circulaţia.

Filip Watteeuw viceprimar Ghent: “Avem o zonă pietonală, o zonă interzisă pentru autoturisme. Am scăpat de traficul care traversa zona și am obținut un oraș mai sigur și mai sănătos, un oraș cu o calitate mai bună a vieții.”

În Elveția, salonul auto de la Geneva a fost anulat după ce guvernul elveţian a interzis toate evenimentele de amploare, pentru a împiedica răspândirea virusului. La salon erau aşteptaţi sute de mii de vizitatori, care ar fi cheltuit până la 250 de milioane de euro în zonă.

Maurice Turrettini, directorul Salonului Auto Internațional de la Geneva: ”În baza deciziei anunţate de autorităţile elveţiene, am fost nevoiţi să anulăm salonul auto de la Geneva.”

Steve Fowler, redactor-șef Auto Express: “Cred că ne dă de înţeles cum ar putea arăta saloanele auto din viitor, pentru că industria şi-a revenit rapid, iar salonul (de la Geneva) s-a mutat în online.”

La începutul lunii mai, producătorul de autoturisme de lux Lamborghini şi-a redeschis fabrică din Italia, cu noi reguli de siguranţă, pentru a preveni răspândirea virusului. Fabrica a fost închisă pe 12 martie, dar a primit undă verde să-şi reia activitatea după aproape 2 luni de pauză.

Stefano Domenicali, CEO Lamborghini: ”În fiecare secţie de asamblare, avem câte doi oameni care lucrează şi toţi păstrează distanţa de mai bine de un metru, aşa cum prevede legea.”

Octombrie a fost luna în care prima maşină zburătoare a obţinut dreptul de a circula - deocamdată doar pe şoselele din Europa. Până la zbor mai durează. Compania producătoare susţine însă că va începe distribuţia în 2022, chiar dacă preţul e destul de piperat: peste 400.000 de euro.

Robert Dingemanse, fondator PAL-V: ”Şoselele şi reglemetările aeriene nu au fost niciodată aplicate unui singur vehicul, simultan. Avem un puzzle uriaş în care trebuie să facem cumva să potrivim ambele seturi de reglementări.”

Aşadar, pandemia de COVID şi-a lăsat amprentă şi asupra industriei auto. Un inventator indian a mers mai departe şi a creat prima maşină inspirată de virus, cu care chiar seamănă. Inventatorul a vrut, astfel, să îi avertizeze pe cât mai mulţi locuitori din oraşul său să păstreze distanţa socială şi să stea acasă, pentru a evita răspândirea necontrolată a virusului.