"Clientul roman si-a schimbat atitudinea, isi face tema de-acasa, se uita mult mai mult si studiaza mult mai in detaliu inainte sa ia decizia de cumparare. El se uita nu numai la pretul masinii, care este in continuare un element important in ceea ce priveste decizia de cumparare, dar si la cheltuielile aferente, si la taxa de inregistrare, si la cheltuieli de service, cheltuieli de consum", a declarat Brassai intr-un interviu acordat Mediafax.

Daca in tarile dezvoltate din Europa de Vest clientii detin mai multe masini pentru activitati precum mersul in oras, vacanta sau legate de business, in Romania majoritatea familiilor au o singura masina, care trebuie sa poata fi folosita pentru toate acestea, a punctat el.

Seful Ford Romania a aratat ca pentru romani siguranta este foarte importanta, iar cei care au familie se uita mult mai atent la acest aspect, unul dintre motiv fiind legat si de starea infrastructurii.

"Viata nu are un pret. Daca ai facut un accident, nu poti sa zici «da, dar am luat cu 500 de euro mai ieftin»", a adaugat el. El a spus ca romanii nu cauta neaparat cea mai ieftina varianta, ci un echilibru intre calitate si pret, vizand, printre altele, garantii extinse, piese de schimb cu livrare rapida si o zona de service cu costuri previzibile.

Intrebat despre profilul cumparatorului roman al modelului B-Max, primul lansat de Ford la fabrica din Craiova, Brassai a raspuns ca deocamdata nu a fost realizata o cercetare dedicata pietei locale. "Pe baza datelor din Europa, clientul are intre 25 si 35 de ani, cu hobby-uri, cu familie, cu copii, iar masinile sunt conduse de ambii soti. Masina este folosita si pentru vacanta, dar mai mult pentru activitatile de sport, de familie sau cumparaturi in oras", a spus el.

Brassai a apreciat ca in Romania va fi folosita mai mult pentru vacanta sau drumuri mai lungi, iar varsta va fi mai inaintata, luand in calcul puterea de cumparare.

"Ford a primit deja 100 de comenzi locale pentru B-Max. Cererea de test-drive a fost peste asteptari"

Ford Romania semneaza zilnic contracte pentru modelul B-Max, produs la fabrica din Craiova, si a inregistrat pana in prezent circa 100 de comenzi la nivel local, unde estimeaza ca va livra 4-500 de unitati pana la finele primului trimestru al anului viitor.

"In fiecare zi se semneaza comenzi. Pana acum avem in jur de 100 de comenzi in Romania. In Anglia, am auzit saptamana trecuta, sunt peste 1.000. Si in Germania au fost aproape 2.000 de comenzi", a spus el.

Masinile B-Max vor fi livrate catre dealerii din Romania in septembrie, pana atunci noul model va fi expus la diverse evenimente. In cadrul unui eveniment desfasurat saptamana trecuta, compania a inregistrat peste 1.000 de cereri de test-drive, de zece ori peste nivelul preconizat, potrivit sursei citate.

Astfel, comenzile sunt "in grafic" cu nivelul anticipat de companie, insa interesul pentru testarea masinii a depasit asteptarile.

Ford Romania va produce 60.000 de unitati in acest an, numarul acestora urmand sa creasca in 2013, a spus Brassai, fara sa ofere alte date legate de nivelul productiei. Reprezentantii Ford Craiova estimau la inceputul anului ca productia va creste in 2013 la peste 100.000 de masini, de la nivelul de 60.000 de unitati preconizat in acest an.

Brassai a spus ca nivelul de productie solicitat in acest an pentru piata locala este de 4-500 de unitati, programate pentru vanzare in urmatoarele 7 luni, respectiv pana la finele primului trimestru al anului viitor. "Daca mi se produce mai putin, o sa vand mai putin, daca va fi mai mult, sper sa vand mai mult", a aratat el.

Ford Romania a inceput in luna mai productia motorului EcoBoost de 1 litru la Craiova, desemnat "Motorul International al Anului" pentru 2012 de catre revista Engine Technology International. Brassai a spus ca Ford vrea sa produca intre 800.000 si 1,3 milioane de propulsoare in intervalul 2012-2015, la fabricile din Craiova si Germania.

Constructorul auto american a anuntat la finele lunii iunie ca va produce inca un tip de motor la Craiova, de 1,5 litri, acesta urmand sa intre in productia de serie la inceputul anului viitor.

Vanzarile marcii pe piata locala si productia fabricii din Craiova sunt operate prin compania Ford Romania. Potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante, veniturile Ford Romania au avansat anul trecut cu 31%, de la 864,1 milioane lei la 1,13 miliarde lei, iar pierderile au crescut cu 70%, de la 275,9 milioane lei la 471,3 milioane lei.

Brassai nu a dorit sa ofere prognoze legate de indicatorii financiari ai companiei, invocand politicile stabilite la nivel de grup. Ford estimeaza ca 95% din productia de masini si motoare de la Craiova, unde lucreaza in jur de 4.000 de oameni, va fi orientata catre export. Pentru acest an compania isi propune sa comercializeze 7.500 de unitati in Romania, echivalentul unei cote de piata de 7,5%, potrivit sursei citate.

Conform datelor APIA, vanzarile totale de autovehicule din Romania au scazut cu 7,4% anul trecut, la 110.668 de unitati, iar Ford a livrat 5.547 unitati, echivalentul unei cote de 5,9%. Raportat la numarul de inmatriculari, constructorul auto american a inregistrat anul trecut o cota de 6,2%, potrivit datelor companiei.

Piata auto a scazut in primul semestru cu 15,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut, fiind vandute 36.000 autoturisme si 7.000 vehicule comerciale si microbuze, potrivit APIA, care remarca totodata cresterea puternica, de 66%, a intrarilor de vehicule rulate, majoritatea cu vechime de peste 10 ani.

"Daca Rabla continua, bine, iar daca nu ne adaptam noii realitati. Vrem predictabilitate"

Lansarea tarzie a programului Rabla in acest an si incertitudinele legate de numarul tichetelor au generat confuzie in piata, clientii amanand achizitiile, iar in eventualitatea sistarii proiectului dealerii si consumatorii trebuie sa se adapteze "noii realitati", potrivit Ford Romania.

"Daca Rabla se mai da, bine, daca nu se mai da, e tot ok. E o realitate noua. Eu cred ca Romania a sustinut cel mai mult acest program. In Italia programul a tinut doi ani, in Germania un an. In Romania dureaza de cinci ani si oamenii s-au obisnuit asa. Eu nu stiu daca mai exista buget pentru acest program sau nu, sau care este angajamentul cu FMI, insa claritatea si predictibilitatea sunt foarte importante in acest business. Daca realitatea noua este fara Rabla, atunci ne vom adapta cu totii. Si noi, si clientii, iar viata nu se opreste. Confuzia este ceva mai rau decat o realitate noua", a explicat agentiei Mediafax Zoltan Brassai, directorul general Ford Romania.

Piata auto a continuat sa scada in acest an, iar unul dintre motive a fost reducerea numarului de clienti privati din cauza lansarii tarzii, in aprilie, a programului de innoire a parcului auto Rabla, a afirmat reprezentantul companiei. Scaderea clientilor persoane fizice a fost compensata insa, partial, de cresterea numarului de flote.

Brassai a afirmat ca incertitudinile legate de numarul tichetelor au creat incertitudine in piata, clientii fiind in asteptare. "Daca si clientii privati ar cumpara masini noi am avea o crestere, pentru ca flotele au crescut", a spus reprezentantul constructorului auto american.

El a afirmat ca in loc de 40.000 de masini vandute prin Rabla anul trecut, in 2012 vor fi doar 15.000 de unitati, dar livrarile de flote vor contrubui in acest an la atingerea unui volum total al pietei de 94-95.000 de unitati.

Programul Rabla 2012 a inceput in aprilie, fondurile destinate acestuia putand acoperi casarea a 30.000 de masini vechi. In mai putin de o luna, conform statisticilor Ministerului Mediului, au fost acoperite costurile pentru scoaterea din uz a aproape 12.000 de masini.

Bugetul prevazut initial de Administratia Fondului de Mediu pentru editia 2012 a programului este de 114 milioane de lei, suma din care poate fi acoperita scoaterea din uz a 30.000 de masini mai vechi de zece ani. Valoarea voucherului a ramas aceeasi ca si in anii trecuti. La cumpararea unei masini noi pot fi utilizate trei astfel de vouchere.

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a anuntat la jumatatea anului ca pana la sfarsitul lunii iunie numarul tichetelor din programul Rabla va fi suplimentat cu 15.000, iar dupa rectificarea bugetara vor mai exista alte 15.000, decizia fiind luata pentru mentinerea locurilor de munca.

In ultimii doi ani, prin acest program au fost casate 305.964 de masini uzate si au fost cumparate 101.766 de masini noi, 40.269 dintre acestea fiind de productie romaneasca, potrivit datelor Ministerului Mediului.

Brassai a aratat ca Ford a lansat o campanie, derulata in lunile iulie-august, prin care compania suporta valoarea celor trei tichete de la stat, scazandu-le din pretul de vanzare al masinii, indiferent de model, pentru toti clientii persoane fizice.

"Noi n-am asteptat sa vedem ce se intampla cu Rabla", a spus el. Targetul de vanzari pentru luna iulie este de 600 de unitati, fiind mai scazut in august, din cauza perioadei de concedii, potrivit sursei citate.

Alt factor care influenteaza negativ vanzarile de masini noi este reprezentat de inmatricularile de vehicule second-hand. "Nu este bine sa facem din Romania cimitirul masinilor germane, sau din Franta sau din Vestul Europei. Nu este bine pentru Romania, nu e bine pentru economia romaneasca, nu este bine pentru job-urile locale. Avantajul unei masini noi nu este doar siguranta sau protejarea mediului, ci si asigurarea de locuri de munca la dealeri si producatori, TVA pentru stat", a afirmat Brassai.

Astfel, ar fi indicat ca autoritatile sa nu schimbe regulamentul privind importul de unitati second-hand, in conditiile existentei unor cereri de scadere a taxelor de inregistrare. Pe de alta parte, cel mai important factor pentru sustinerea productiei auto locale este reprezentat de dezvoltarea infrastructurii, potrivit sefului Ford Romania.

"Infrastructura este extrem de importanta, nu doar pentru Ford, ci pentru a atrage investitii in Romania. Calitatea oamenilor este foarte buna, locatia geografica a Romaniei este foarte buna, costurile de productie sunt bune, iar daca ai si o infrastructura buna, ai o pozitie extrem de competitiva ca tara, pentru a atrage investitii", a spus el.

Zoltan Brassai, anterior directorul de operatiuni al Ford Romania, a preluat la 1 iulie conducerea companiei, dupa retragerea fostului director general Henrik Nenzen. El conduce operatiunile de vanzari Ford Romania, segmentul productiei fiind gestionat de Jan Gijsen, directorul fabricii de la Craiova.

Brassai a detinut mai multe functii la Ford, inclusiv brand manager Ford Europa pentru vehicule din clasele C si D, in Koln, precum si de director operatiuni pentru piete europene emergente, in Budapesta. El lucreaza in Romania din 2008.
Ford a cheltuit peste 500 milioane euro pentru modernizarea si dezvoltarea fabricii de autovehicule din Craiova, parte a unui plan de investitii de 675 milioane euro, asumat la preluarea uzinei, in 2007.

Constructorul auto american are o retea de 28 dealeri in Romania, in 42 de locatii, si comercializeaza pe piata locala 14 modele, atat autoturisme cat si vehicule comerciale.