Ford trebuia sa restructureze grupul de societati Automobile Craiova prin separarea productiei de automobile de celelalte activitati conexe, operatiune care presupunea transferul catre statul roman si actionarii minoritari ai Automobile Craiova a unor active aflate in proprietatea Ford Romania si a Automobile Craiova, relateaza Mediafax.

In legea pentru privatizarea Automobile Craiova, din 2008, se spune ca societatea trebuia sa fuzioneze cu firmele Mecatim Timisoara si uzina auto de la Craiova, fosta Daewoo Automobile Romania. In urma fuziunii, Ford Romania a preluat activitatea de productie, in timp ce activele conexe, in mare parte imobiliare, urmau sa fie transferate unei noi firme, controlata de stat si de actionarii minoritari ai Automobile Craiova.

"Aceasta obligatie a Ford de a transfera activele conexe nu a fost respectata. Acest fapt a dus atat la blocarea procesului de restructurare, asumat de Ford si prevazut de articolul 7 din Legea nr. 36/2008, cat si la privarea statului roman si a fostilor actionari minoritari ai Automobile Craiova de aceste active conexe (...) Nerespectarea de catre Ford a obligatiilor sale contractuale de restructurare si de separare a activelor conexe, cu o valoare estimata la cel putin 10 milioane de euro, a creat pentru Ford beneficii financiare importante, prin renuntarea de catre statul roman la veniturile care ar fi rezultat din valorificarea acestor active conexe", se arata intr-un comunicat al Asociatiei Investitorilor pe Piata de Capital (AIPC).

Reprezentantii investitorilor spun ca Ford Romania si Automobile Craiova au beneficiat astfel de un avantaj care
"distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta", mai ales ca Ford are drept concurent principal producatorul Dacia din Mioveni.

"Prin urmare, acest avantaj poate fi considerat un ajutor de stat, care se adauga la alte avantaje acordate deja pentru Ford de statul roman", se precizeaza in comunicat.

AIPC mai arata ca Ford nu a respectat nici promisiunea facuta la privatizarea Automobile Craiova de a ajunge la o productie de 250.000 de automobile la sfarsitul celui de-al patrulea an de investitii.

"Astazi, dupa trei ani si jumatate, Ford este foarte departe de cele 250.000 de automobile promise si risca sa plateasca daune statului roman pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale", se spune in comunicat.

Uzina Ford de la Craiova a produs in primele patru luni ale acestui an aproape 3.000 de unitati din modelul de autoutilitara usoara Transit Connect. Compania americana va incepe sa produca la Craiova modelul B-Max, un monovolum de clasa mica prezentat pe 1 martie la Salonul Auto de la Geneva. Ulterior, Ford Romania va construi, pe langa B-Max, inca un model de clasa B, imediat dupa ce va inceta productia utilitarei usoare Transit Connect.

Reprezentantii investitorilor se arata surprinsi de reactia "aproape inexistenta" a statului roman fata de nerespectarea de catre Ford a unor obligatii contractuale.

Desi Ford nu restructurat activitatea firmelor Automobile Craiova, Mecatim Timisoara si fosta Daewoo Automobile Romania, compania americana a delistat in aprilie 2010 Automobile Craiova, fortandu-i pe actionarii minoritari sa iasa din actionariat.

Grupul american Ford a devenit actionar majoritar la Automobile Craiova in septembrie 2007, cand a achizitionat 72,4% din capitalul firmei de la statul roman, pentru 57 de milioane de euro.

Ford Romania a investit pana in luna martie 350 de milioane euro in operatiunile pe care le desfasoara la Craiova, proiect pentru care compania americana s-a angajat prin contractul de privatizare sa aloce 675 milioane euro, intr-un interval de patru ani. Constructorul auto a solicitat si obtinut in 2010 o amanare de finalizare a angajamentelor in anul 2013.

Citeste si:

10 branduri care ar putea disparea in 2012

Ford a ansamblat la Craiova primele prototipuri B-Max realizate in Romania. VIDEO