In numai doua saptamani de la cutremurul care a afectat nordul Japoniei, constructorii auto din aceasta tara au pierdut o productie de 230.000 de vehicule in urma inchiderii mai multor fabrici din industria de profil. Cele mai multe sistari de productie au fost cauzate de inchiderea fabricilor furnizorilor de componente. Totodata, au fost afectate si activitatile de transport de marfuri in si din Japonia.

Importatorii marcilor nipone afirma ca oprirea partiala a productiei auto in Japonia ar putea afecta o mica parte din importurile in Romania si nu mai devreme de sase luni, datorita stocurilor suficiente din Europa.

Pe piata romaneasca sunt prezente sapte mari marci auto japoneze - Honda, Mazda, Suzuki, Toyota, Mitsubishi, Nissan si Subaru.

Toţi cei sapte constructori au unitati de productie si in Europa sau alte continente.

"Daca vor exista probleme cu fluxul de livrari catre Europa, implicit Romania, acestea vor avea loc peste luni bune. Pentru Romania sunt asigurate stocuri Honda pana la toamna, iar o parte din flota destinata tarii noastre este deja pe drum", a declarat Florin Nita, coordonator vanzari al Honda Trading, importatorul marcii pe plan local.

La randul lor, reprezentantii Toyota in Romania au afirmat ca este posibil ca fluxul de livrari sa sufere dereglari, insa nu mai devreme de cateva luni. In acest scenariu ar fi afectate importurile de modele 4X4 si Lexus.

Alin Radu, directorul general al Suzuki Romania, a mentionat ca in ceea ce priveste acesta marca stocurile locale sunt asigurate pana in luna septembrie.

"Chiar daca vor aparea probleme, Romania nu va fi afectata cel putin pana in septembrie. Cele mai multe modele Suzuki sunt asigurate de fabrica din Ungaria, numai 3% din flota este importata din Japonia", a spus seful Suzuki Romania.

Si in cazul Nissan stocurile sunt asigurate in special de fabricile din Marea Britanie si Spania.

"Avem stocuri suficiente pe termen mediu. Este inca devreme sa stim daca si cum vor fi afectate livrarile din Japonia", a declarat Sorin Arecco, seful biroului de comunicare al Nissan in Romania.

De asemenea, reprezentantii Mazda in Romania au precizat ca pentru Europa sunt asigurate stocuri pentru sase luni.

"Pentru Mitsubishi, fluxul comercial pentru viitorul apropiat nu este afectat de situatia din Japonia. Aproximativ 60% din volumele de vanzare sunt produse de fabrici din afara Japoniei. In ceea ce priveste stocul de masini, acesta este suficient pentru solicitarile primite de pe piata romaneasca pentru ca ne bazam pe productia de la fabrica din Olanda", a explicat Ana Maia Matei, directorul de marketing al M Car Trading, importatorul Mitsubishi.

Reprezentantii Subaru nu au facut comentarii pe acest subiect.

Conform unui studiu al companiei de cercetare J.D. Power, anul trecut au fost vandute in Europa 2,2 milioane de vehicule produse in Japonia.

Anul trecut au fost vandute in Romania 9.620 de autovehicule japoneze, respectiv 784 Honda, 836 Mazda, 2.213 Suzuki, 2.560 Toyota, 1.332 Mitsubishi, 1.530 Nissan si 265 Subaru. In primele doua luni ale acestui an au fost livrate in total 1.189 autovehicule produse de constructori japonezi.

Efectele dezastrului din Japonia au redus deja productia auto mondiala cu 600.000 de masini

Productia auto mondiala ar putea pierde 600.000 de automobile pana la sfarsitul acestei luni, din cauza impactului crizei din Japonia asupra fluxurilor comerciale din industria auto, care afecteaza oferta de materiale, piese si alte componente, transmite Bloomberg.

Pana vineri, circa 320.000 de autovehicule nu au mai fost asamblate din cauza problemelor generate de cutremurul din 11 martie. A doua runda de efecte urmeaza sa se faca resimtita inca de la inceputul lunii aprilie, cand multe fabrici din America de Nord si-ar putea reduce productia dupa ce termina stocurile de piese, potrivit IHS Automotive.