Taxa de utilizare a tronsonului Comarnic-Brasov va fi, in primul an de folosire a segmentului de autostrada, de circa un euro pentru fiecare autoturism, a declarat, luni, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, citat de Mediafax.

Trebuie spus ca respectiva taxa este totusi mai mica decat cea de Austostrada Bucuresti - Cernavoda (A2), situata la 10 lei.

Nivelul taxei va fi fixat de piata si daca acesta va fi prea mare soferii vor folosi DN1, a mai spus oficialul ministerului Transporturilor. "Nu putem sti cat va fi taxa in anul 26 de utilizare. Eu nici nu cred ca voi mai fi atunci si deci nu ma va mai pasiona acest subiect", a explicat Berceanu.

Cuantumul taxei anuntat de ministru este mai mic decat cel vehiculat pana in prezent, de 1,7 - 1,8 euro si chiar de 1,9 euro pe masina.

Berceanu a semnat, luni, impreuna cu presedintele grupului francez Vinci si un reprezentant al companiei elene Aktor, contractul de concesiune, pe 30 de ani, pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, proiectul urmand sa fie finalizat pana in ianuarie 2014.

Statul va plati in cei 30 de ani, in total, 4,8 miliarde de euro. Din suma totala, 3,108 miliarde euro reprezinta cheltuieli cu imprumutul principal, 670 milioane euro - cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro - cheltuieli legate de operare si intretinere, 584 milioane euro - taxe, impozite si alte costuri financiare, 146 milioane euro - inflatia, potrivit Ministerului Transporturilor.

Suma de 323 de milioane de euro aferenta cheltuielilor legate de operare si intretinere reprezinta doar o parte din costul total al acestei activitati, restul fiind suportat din taxele de concesiune - taxa de autostrada, chirii si altele.

Daca taxele colectate de la soferi nu vor acoperi sumele convenite cu consortiul, diferenta va fi asigurata de la bugetul de stat. Similar, daca din taxe se vor strange sume mai mari decat cele stabilite in contract, diferenta va fi varsata la buget. Intrebat daca proiectul ar putea avea intarzieri din cauza descoperirilor arheologice, ministrul a afirmat ca acest lucru este posibil. "De exemplu poate sa cada un asteroid la jumatatea autostrazii. Sigur ca se poate intampla orice, dar sper sa nu se gaseasca atat de multe lucruri arheologice incat sa schimbam traseul, cum s-a intamplat la Medgidia, pe tronsonul Cernavoda-Constanta", a spus ministrul Berceanu, citat tot de Mediafax.

Ce se stie despre celelalte tronsoane de autostrada

Tronsonul de autostrada Bucuresti-Ploiesti va fi deschis circulatiei în iulie 2010 si va face legatura între centurile Bucuresti si Ploiesti. Tronsonul Ploiesti - Comarnic nu a fost inca atribuit, insa tot consortiul Vinci-Aktor este de asteptat sa castige. 

Segmentul de autostrada are o lungime de 48,6km, si un termen de 42 de luni de la inceperea lucrarilor. Primul troson, Câmpia Turzii-Gilau din Autostrada Transilvania (Brasov - Bors) a fost dat în folosinta in luna decembrie 2009. Costul segmentului a fost de 500 milioane euro pentru 42 de kilometri.

Planul Ministerului Transporturilor este ca in urmatoarea perioada sa fie pregatite, tot spre darea in concesiune, si constructia autostrazii Pitesti-Sibiu, dar si cea a centurii de autostrada a Capitalei.